Arfman Hekwerk is actief en wil serieus bijdragen aan het verbeteren van het milieu. We dragen ons steentje bij door:
- realistische doelstellingen te formuleren;
- een keer extra en bewuster na te denken bij vervanging van wagenpark en overige machines;
- het thema duurzaamheid regionaal actief onder de aandacht te brengen;
- actief deel te nemen aan praktische, op CO2-reductie gerichte initiatieven;
- het bezoeken van georganiseerde duurzaamheidsbijeenkomsten voor het opbouwen van een netwerk.
Absolute CO2-emissie
De emissie en reductiedoelstellingen zijn inzichtelijk voor scope 1 en 2. De absolute CO2-emissie over 2024 ten opzichte van 2024 met 2,05 ton gestegen naar 180,58 ton, een lichte stijging van 1,15 %., met name door meer transportbewegingen (incl kraan) en als gevolg van een ruim 7% hogere omzet.
Ten opzichte van ons referentiejaar 2009 laat de CO2-emissie in 2024 wel een daling zien van
28,47 ton (is -/- 13,62%), maar we zien wel dat dit onder de gestelde norm van 20% komt.
Ondanks de goede dingen die er gebeuren, blijft het feit dat we meer montage in eigen hand willen houden door het hele land heen en dat projecten steeds complexer worden, waardoor meer voorbereiding en afstemming op de projectlocatie moet gebeuren en dus het verbruikte aantal liters diesel stijgt. Echte brandstofalternatieven of meer energiezuinige auto’s waarmee we functioneel ons werk kunnen blijven doen zijn nog steeds niet voorhanden of onze klanten willen de meerprijs niet betalen.
We hebben onze bedrijfsdoelstellingen 2024 voor scope 1 niet gehaald. In plaats van een daling, is de uitstoot met 0,68 % licht gestegen ten opzichte van 2023 door eerder genoemde oorzaken.
Ook onze scope 2 doelstelling voor 2024 is niet gehaald en 0,88 ton toegenomen, mn door wat meer gedeclareerde zakelijke reizen.
Als meest opvallende uitkomsten in de CO2 emissie van 2024 ten opzichte van 2023 zijn te noemen:
- Het getankte aantal liter diesel van de bedrijfsauto’s is met 2.293 liter gestegen
- De verreden kilometers lagen 1.921 km hoger
- De liters diesel van personenauto’s is met 1.445 liter gedaald
- Het gasverbruik is gedaald door andere manier van verwarmen
- Het netto elektriciteitsverbruik is nagenoeg 0 doordat wat is verbruikt ook is terug geleverd